BAHAGIAN 1.0 PENGENALAN
Dasar Anti-Sogokan & Rasuah (“Dasar ABC”) telah dibangunkan sebagai sebahagian daripada Sistem Pengurusan Anti-Sogokan Percetakan Nasional Malaysia Berhad dan anak-anak syarikatnya (“Kumpulan PNMB”) yang telah direka bentuk untuk selaras dengan keperluan yang ditetapkan dalam ISO 37001:2016. Mempunyai penyata dasar yang jelas dan jelas mengenai kedudukan Kumpulan PNMB berkaitan rasuah dan rasuah membentuk asas kepada sistem pengurusan integriti yang berkesan.
Dasar ini bertujuan untuk menetapkan parameter, termasuk prinsip, dasar dan garis panduan utama, di mana Kumpulan PNMB mengamalkan antirasuah dan rasuah. Oleh itu, Polisi ini harus dibaca bersama-sama dengan dokumen ISO serta pelbagai polisi & prosedur Kumpulan PNMB. Jika berbilang dokumen bercakap mengenai subjek yang sama, maka peruntukan yang lebih ketat sentiasa digunakan.
SEKSYEN 2.0 KOMITMEN KUMPULAN PNMB
Kumpulan PNMB komited untuk menjalankan urusan perniagaan dengan integriti iaitu komited untuk mengambil langkah yang munasabah dan sewajarnya bagi memastikan perniagaan kita tidak terlibat dalam aktiviti rasuah. Ini bermakna mengelakkan amalan rasuah dan rasuah dalam semua bentuk dalam operasi harian syarikat.
Kumpulan PNMB telah menggunakan pendekatan toleransi sifar terhadap semua bentuk rasuah dan rasuah dan mengambil pendirian yang kukuh terhadap perbuatan tersebut. Perniagaan Kumpulan PNMB memerlukan kakitangannya untuk melibatkan diri dalam perniagaan dengan pelbagai pihak, baik dalaman mahupun luaran.
Dasar ini menetapkan sempadan interaksi dengan semua pihak dan menyediakan panduan bagaimana untuk bertindak apabila tertakluk kepada potensi perbuatan rasuah dan perkara rasuah. Senario yang disediakan dalam Polisi ini tidak mengehadkan sempadan Polisi yang mungkin diperluaskan untuk meliputi semua keadaan yang berkaitan dengan rasuah.
Pematuhan penuh terhadap Polisi ini adalah wajib dan harus dikekalkan menggunakan pendekatan berasaskan prinsip.
BAHAGIAN 3.0 OBJEKTIF
Polisi ini menetapkan pendirian Kumpulan PNMB mengenai rasuah dalam semua bentuk dan perkara rasuah yang mungkin dihadapi dalam operasi hariannya.
BAHAGIAN 4.0 SKOP & APLIKASI
Polisi ini terpakai kepada semua Pengarah dan kakitangan Kumpulan PNMB (secara kolektif dirujuk sebagai “Kakitangan”). Adalah juga diharapkan bahawa semua Rakan Niaga seperti kontraktor, sub-kontraktor, perunding, ejen, wakil dan orang atau entiti lain yang melaksanakan kerja atau perkhidmatan untuk atau bagi pihak Kumpulan PNMB (“Rakan Kongsi Perniagaan”), mematuhi bahagian yang berkaitan dalam Polisi ABC ini apabila melaksanakan kerja atau perkhidmatan tersebut.
Sekiranya berlaku konflik antara Polisi ABC dan mana-mana undang-undang yang terpakai, undang-undang yang terpakai akan diguna pakai dan semua Kakitangan dan Rakan Kongsi Perniagaan hendaklah mematuhi undang-undang yang terpakai.
BAHAGIAN 5.0 RUJUKAN / PROSEDUR BERKAITAN
i) Sistem Pengurusan Antirasuah ISO 37001:2016;
ii) Polisi Tiada Hadiah;
iii) Dasar Pendedahan Maklumat;
iv) Tatakelakuan Rakan Niaga;
v) Dasar Konflik Kepentingan;
vi) Dasar Imbuhan & Insentif;
vii) Peraturan Etika Kerja, Kelakuan Dan Tatatertib PNMB 2008 (Pindaan 2015) Dan Etika Perniagaan;
viii) Buku Panduan Pekerja untuk Kumpulan Pengurusan;
ix) Perjanjian Bersama PNMB dengan Kesatuan Pekerja-Pekerja PNMB Semenanjung Malaysia;
x) Prosedur Pengambilan & Usaha Wajar;
xi) Prosedur Perpindahan & Kenaikan Pangkat;
xii) Prosedur Siasatan Tatatertib & Rasuah; dan
xiii) Manual Had Kuasa.
SEKSYEN 6.0 DEFINISI
i) ABMS
Sistem Pengurusan Antirasuah Kumpulan PNMB.
ii) Rasuah & Rasuah
Sebarang tindakan yang boleh dianggap sebagai kesalahan memberi atau menerima 'suapan' di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (SPRM). Dalam amalan, ini bermakna menawarkan, memberi, menerima atau meminta sesuatu yang bernilai dalam usaha untuk mempengaruhi secara haram keputusan atau tindakan seseorang yang berada dalam kedudukan amanah dalam organisasi.
Rasuah mungkin 'keluar', di mana seseorang yang bertindak bagi pihak Kumpulan PNMB cuba mempengaruhi tindakan seseorang luar, seperti pegawai Kerajaan atau pembuat keputusan pelanggan. Ia juga mungkin 'masuk', di mana pihak luar cuba mempengaruhi seseorang dalam Kumpulan PNMB seperti pembuat keputusan kanan atau seseorang yang mempunyai akses kepada maklumat sulit.
iii) Kepuasan
(a) Wang, derma, hadiah, pinjaman, yuran, ganjaran, sekuriti berharga, harta atau kepentingan dalam harta itu sebagai harta dalam sebarang perihalan sama ada boleh alih atau tak alih, faedah kewangan, atau apa-apa kelebihan lain yang serupa;
(b) Mana-mana jawatan, maruah, pekerjaan, kontrak pekerjaan atau perkhidmatan, dan perjanjian untuk memberi pekerjaan atau memberikan perkhidmatan dalam apa-apa kapasiti;
(c) Sebarang pembayaran, pelepasan, pelepasan atau pembubaran mana-mana pinjaman, obligasi atau liabiliti lain, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian;
(d) Apa-apa balasan berharga dalam apa jua bentuk, apa-apa diskaun, komisen, rebat, bonus, potongan atau peratusan;
(e) Sebarang kesabaran untuk menuntut apa-apa wang atau nilai wang atau benda berharga;
(f) Apa-apa perkhidmatan atau bantuan lain dalam apa-apa perihalan, termasuk perlindungan daripada apa-apa penalti atau hilang upaya yang ditanggung atau ditahan atau daripada apa-apa tindakan atau prosiding yang bersifat tatatertib, sivil atau jenayah, sama ada atau belum dimulakan, dan termasuk pelaksanaan atau kesabaran daripada menjalankan apa-apa hak atau apa-apa kuasa atau kewajipan rasmi; dan
(g) Sebarang tawaran, aku janji atau janji, sama ada bersyarat atau tidak bersyarat, apa-apa suapan dalam pengertian mana-mana perenggan sebelumnya (a) hingga (f).
iv) Rakan Perniagaan
Pihak luar yang Kumpulan PNMB mempunyai, atau merancang untuk mewujudkan, beberapa bentuk hubungan perniagaan. Ini mungkin termasuk pelanggan, pelanggan, usaha sama, rakan usaha sama, rakan kongsi konsortium, pembekal penyumberan luar, kontraktor, perunding, subkontraktor, pembekal, vendor, penasihat, ejen, pengedar, wakil, pengantara dan pelabur.
v) Konflik Kepentingan
Apabila minat seseorang sama ada mempengaruhi, berpotensi untuk mempengaruhi atau dilihat mempengaruhi pembuatan keputusan mereka di Kumpulan PNMB.
vi) Hadiah Korporat
Sesuatu yang diberikan dari satu organisasi ke organisasi yang lain, dengan wakil yang dilantik setiap organisasi memberi dan menerima hadiah tersebut. Hadiah korporat juga mungkin merupakan barangan promosi yang diberikan sama rata kepada orang awam pada acara, pameran perdagangan dan pameran sebagai sebahagian daripada membina jenama Syarikat. Hadiah diberikan secara terbuka dan telus, dengan persetujuan tersirat atau tersurat daripada semua pihak yang terlibat. Hadiah korporat biasanya mengandungi nama dan logo Syarikat. Contoh hadiah korporat termasuk item seperti diari, kalendar meja, pen, pad nota dan plak.
vii) Tajaan & Derma
Sumbangan amal dan bayaran tajaan dibuat untuk menyokong komuniti. Contohnya termasuk penajaan acara pendidikan, NGO sokongan dan tujuan sosial lain.
viii) Kedudukan Terdedah
Kedudukan kakitangan yang dikenal pasti terdedah kepada rasuah melalui penilaian risiko. Jawatan sedemikian mungkin termasuk apa-apa peranan yang melibatkan perolehan atau pengurusan kontrak; kelulusan kewangan; sumber manusia; hubungan dengan pegawai kerajaan atau jabatan kerajaan; jualan; jawatan di mana rundingan dengan pihak luar diperlukan; atau jawatan lain yang telah dikenal pasti oleh Kumpulan PNMB sebagai terdedah kepada rasuah.
ix) Keramahan
Penjagaan penuh perhatian tetamu, yang mungkin termasuk minuman, penginapan dan hiburan di restoran, hotel, kelab, resort, konvensyen, konsert, acara sukan atau tempat lain seperti pejabat Kumpulan PNMB, dengan atau tanpa kehadiran peribadi hos. Peruntukan perjalanan juga boleh disertakan, seperti perkhidmatan lain seperti penyediaan pemandu, atendan dan pengiring; penggunaan kemudahan seperti spa, padang golf atau resort ski dengan peralatan disertakan.
x) Kumpulan PNMB
Percetakan Nasional Malaysia Berhad dan anak-anak syarikatnya.
xi) Kakitangan
Pengarah dan semua individu yang membuat kontrak terus kepada Syarikat atas dasar pekerjaan, termasuk pekerja tetap dan sementara/kontrak.
SEKSYEN 7.0 PEMILIK DASAR
Unit Integriti telah ditubuhkan dalam Jabatan Pengurusan Risiko, Pematuhan, Integriti & Audit (“RMCIA”) dan Unit Integriti adalah pemilik polisi ini.
SEKSYEN 8.0 DASAR ANTARA RASUAH DAN RASUAH
8.1 Segala bentuk rasuah dan rasuah adalah dilarang. Kumpulan PNMB menegakkan pendekatan toleransi sifar. Kakitangan tidak boleh mengambil bahagian dalam sebarang aktiviti rasuah seperti peras ugut, pakatan sulit, pecah amanah, salah guna kuasa, perdagangan di bawah pengaruh, penyelewengan, penipuan atau pengubahan wang haram.
8.2 Rasuah dan rasuah boleh berbentuk pertukaran wang, barangan, perkhidmatan, harta benda, keistimewaan, jawatan pekerjaan atau layanan keutamaan.
Kakitangan dan rakan perniagaannya tidak, oleh itu, sama ada secara langsung atau tidak langsung, menawarkan, memberi, menerima atau meminta sebarang item yang bernilai, dalam usaha untuk mempengaruhi secara haram keputusan atau tindakan seseorang dalam kedudukan amanah dalam organisasi, sama ada untuk faedah Kumpulan PNMB atau orang yang terlibat dalam urus niaga itu.
8.3 Dasar ini terpakai sama rata dalam urusan perniagaannya dengan entiti komersil ('sektor swasta') dan Kerajaan ('sektor awam'), dan termasuk interaksi dengan pengarah, kakitangan, ejen dan wakil dilantik mereka di semua peringkat. Malah kemungkinan wujud rasuah atau rasuah harus dielakkan.
8.4 Dasar ini terpakai kepada semua negara di seluruh dunia, tanpa pengecualian dan mengambil kira adat serantau, amalan tempatan atau keadaan persaingan.
8.5 Tiada kakitangan atau Rakan Niaga akan mengalami penurunan pangkat, penalti atau akibat buruk lain kerana enggan membayar atau menerima rasuah atau mengambil bahagian dalam kelakuan terlarang yang lain.
8.6 Kumpulan PNMB mengiktiraf nilai integriti dalam diri kakitangannya. Pengambilan, latihan, penilaian prestasi, imbuhan, pengiktirafan dan kenaikan pangkat Kumpulan PNMB untuk semua kakitangan hendaklah direka bentuk dan dikemas kini secara berkala untuk mengiktiraf integriti.
8.7 Kumpulan PNMB komited untuk menjalankan semakan usaha wajar ke atas bakal kakitangan, terutamanya yang berkaitan dengan pelantikan ke jawatan yang lebih daripada risiko rasuah atau rasuah telah dikenal pasti.
8.8 Kumpulan PNMB tidak menawarkan pekerjaan kepada bakal kakitangan sebagai balasan untuk bantuan terdahulu/ sebagai pertukaran untuk bantuan yang tidak wajar.
8.9 Kumpulan PNMB menganugerahkan kontrak dan jawatan pekerja berdasarkan merit semata-mata. Surat sokongan dalam semua bentuk tidak boleh diiktiraf sebagai sebahagian daripada proses membuat keputusan perniagaan.
SEKSYEN 9.0 PENGIKTIRAFAN PERUNDANGAN TEMPATAN DAN ANTARABANGSA
9.1 Kumpulan PNMB komited untuk menjalankan perniagaan kami secara beretika dan mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang terpakai di negara tempat ia menjalankan perniagaan.
9.2 Undang-undang ini termasuk tetapi tidak terhad kepada Kanun Keseksaan Malaysia (disemak 1977) (dan pindaannya), Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan pindaannya, Akta Syarikat 2016 (Malaysia), Akta Amalan Rasuah Asing AS 1977 (pindaan 1998) dan undang-undang rasuah2 UK ini. rasuah dan mandat supaya syarikat mewujudkan dan mengekalkan buku dan rekod yang tepat serta kawalan dalaman yang mencukupi.
9.3 Dalam kes percanggahan antara undang-undang mandatori dan prinsip yang terkandung dalam dasar ini dan dasar lain, undang-undang akan diguna pakai.
SEKSYEN 10.0 HADIAH, TAJAAN DAN DERMA
10.1 Kakitangan dilarang menerima atau meminta (meminta) hadiah daripada pihak luar. Dalam apa jua keadaan, kakitangan Kumpulan PNMB tidak boleh menerima hadiah dalam bentuk wang tunai atau wang tunai yang setara, termasuk sijil hadiah, pinjaman, komisen, kupon, diskaun atau sebarang bentuk lain yang berkaitan.
10.2 Tajaan dan derma dibenarkan mengikut “Dasar Tiada Hadiah” untuk memastikan penerimaan dan hanya selepas mendapat kelulusan daripada Pengarah Urusan atau Ketua Pegawai Operasi Kumpulan. Walau bagaimanapun, Kumpulan PNMB melarang pemberian dan penerimaan tajaan dan derma untuk mempengaruhi keputusan perniagaan.
10.3 Butiran lanjut untuk perkara yang dinyatakan di atas dinyatakan dalam “Dasar Tiada Hadiah”.
SEKSYEN 11.0 BAYARAN FASILITASI
11.1 Kumpulan PNMB mengamalkan dasar ketat untuk tidak membenarkan penggunaan pembayaran pemudahan dalam perniagaannya. Bayaran pemudahan ialah pembayaran atau peruntukan lain yang dibuat secara peribadi kepada individu yang mengawal proses atau keputusan. Ia diberikan untuk menjamin atau mempercepatkan pelaksanaan tugas atau fungsi rutin atau pentadbiran.
11.2 Kakitangan hendaklah memberitahu penyelia terdekat mereka dan Unit Integriti apabila menghadapi sebarang permintaan untuk bayaran pemudahan. Di samping itu, jika pembayaran telah dibuat dan kakitangan tidak pasti sifatnya, penyelia terdekat dan Unit Integriti mereka mesti segera dimaklumkan dan dirujuk. Mereka juga mesti memastikan pembayaran telah direkodkan dengan sewajarnya dan telus.
11.3 Kumpulan PNMB sama-sama menjaga keselamatan semua kakitangan sebagai keutamaan. Sekiranya keselamatan kakitangan dipertaruhkan, bayaran kemudahan untuk melindungi kakitangan dibenarkan jika: –
i) itu adalah cara segera yang tersedia untuk melindungi keselamatan kakitangan;
ii) kelulusan Pengarah Urusan atau Ketua Pegawai Operasi Kumpulan telah diperolehi; atau, pembayaran di bawah keadaan kecemasan telah dilakukan, maka kelulusan Pengarah Urusan atau Ketua Pegawai Operasi Kumpulan mesti diperolehi secara retrospektif secepat mungkin.
Insiden itu mesti dimaklumkan kepada Unit Integriti untuk merekodkan butiran dan menyimpan rekod perbelanjaan.
SEKSYEN 12.0 PERSEKUTUAN PERNIAGAAN
12.1 Semua Rakan Kongsi Perniagaan (termasuk pembekal luar seperti perunding, penasihat dan ejen) yang bertindak bagi pihak Kumpulan PNMB dikehendaki mematuhi Polisi ABC ini, Tatakelakuan Perniagaan Kumpulan PNMB dan semua dasar lain yang berkaitan dengannya.
12.2 Dalam keadaan di mana Kumpulan PNMB mengekalkan kepentingan mengawal, seperti dalam perjanjian usaha sama tertentu, rakan sekutu perniagaan dikehendaki mematuhi Polisi ABC dan Tatakelakuan Perniagaan Kumpulan PNMB. Di mana Kumpulan PNMB tidak mempunyai kepentingan mengawal, syarikat bersekutu digalakkan untuk mematuhi perkara yang sama.
12.3 Ketekunan wajar juga harus dijalankan berkaitan dengan mana-mana rakan niaga yang berhasrat untuk bertindak bagi pihak Syarikat sebagai ejen atau dalam peranan wakil lain, untuk memastikan entiti tersebut tidak berkemungkinan melakukan perbuatan rasuah atau rasuah semasa menjalankan tugasnya dengan Kumpulan PNMB.
12.4 Tahap usaha wajar harus berdasarkan penilaian risiko rasuah dan rasuah. Ketekunan wajar mungkin termasuk carian melalui pangkalan data yang berkaitan, menyemak hubungan dengan pegawai awam, pengisytiharan diri dan mendokumentasikan sebab untuk memilih seorang rakan perniagaan tertentu berbanding yang lain. Keputusan proses usaha wajar mesti didokumenkan, disimpan selama sekurang-kurangnya tujuh tahun dan dihasilkan atas permintaan oleh penjaga proses tersebut.
12.5 Kumpulan PNMB hendaklah memasukkan klausa standard dalam semua kontrak dengan rakan perniagaan yang membolehkan Kumpulan PNMB menamatkan kontrak jika rasuah atau perbuatan rasuah telah terbukti berlaku. Klausa tambahan juga boleh disertakan untuk rakan perniagaan yang bertindak bagi pihak Kumpulan PNMB di mana lebih daripada risiko rasuah kecil telah dikenal pasti.
SEKSYEN 13.0 TANGGUNGJAWAB ANGGOTA KUMPULAN PNMB
13.1 Semua kakitangan (termasuk pengarahnya, dan pengarah dan kakitangan organisasi terkawalnya) dikehendaki menjalankan tanggungjawab dan kewajipan tersebut yang berkaitan dengan pendirian anti rasuah dan rasuah Kumpulan PNMB, di samping mereka yang telah wujud, yang termasuk yang berikut:
i) Membiasakan diri dengan keperluan dan arahan dasar yang berkenaan dan menyampaikannya kepada orang bawahan;
ii) Merekod dengan segera semua transaksi dan pembayaran dalam buku dan rekod Kumpulan PNMB dengan tepat dan dengan perincian yang munasabah;
iii) Tanya Unit Integriti jika sebarang soalan mengenai dasar ini timbul atau jika terdapat kekurangan kejelasan tentang tindakan yang diperlukan dalam situasi tertentu;
iv) Sentiasa membangkitkan urus niaga yang mencurigakan dan "bendera merah" lain (petunjuk rasuah atau rasuah) kepada pihak atasan terdekat untuk panduan tentang tindakan seterusnya;
v) Berwaspada terhadap tanda-tanda atau bukti kemungkinan pelanggaran dasar ini;
vi) Melaporkan pelanggaran atau pelanggaran yang disyaki dengan segera melalui saluran yang sesuai;
vii) Menghadiri latihan anti-rasuah dan rasuah yang diperlukan mengikut keperluan mengikut jawatan; dan
viii) Tidak menyalahgunakan kedudukan mereka atau nama Kumpulan PNMB untuk kepentingan peribadi.
13.2 Apabila berurusan dengan rakan perniagaan, kakitangan tidak boleh:
i) Menyatakan keutamaan yang tidak dapat dijelaskan atau tidak wajar untuk pihak tertentu;
ii) Membuat percubaan untuk mempengaruhi keputusan mereka secara tidak jujur dengan menawarkan, menjanjikan atau memberi kelebihan;
iii) Memberi pengaruh yang tidak wajar untuk mendapatkan faedah daripada mereka; dan
iv) Secara langsung atau tidak langsung menawarkan atau membuat janji atau pembayaran rasuah, secara tunai atau barangan untuk faedah tertentu atau kelebihan tidak wajar daripada mereka.
13.3 Semasa pelaksanaan perolehan atau tender yang aktif atau dijangka, kakitangan yang mengambil bahagian dalam latihan dalam apa cara sekalipun, tidak boleh:
i) Menerima hadiah atau layanan atau apa-apa jenis daripada mana-mana pihak luar yang mengambil bahagian, merancang untuk mengambil bahagian, atau dijangka mengambil bahagian, dalam perolehan atau pelaksanaan tender;
ii) Menyediakan apa-apa selain daripada hadiah korporat dan tanda layanan kepada mana-mana pihak luar/ketiga yang berkaitan dengan latihan;
iii) Terlibat dalam sebarang perbincangan mengenai perniagaan atau peluang pekerjaan untuk faedah peribadi atau untuk faedah rakan perniagaan;
iv) Menyalahgunakan kuasa membuat keputusan dan kuasa lain yang diwakilkan oleh Pengurusan Tertinggi; dan
v) Memintas perolehan biasa atau proses dan prosedur tender.
13.4 Apabila berurusan dengan pihak luar dalam kedudukan untuk membuat keputusan untuk membuat keputusan (seperti pegawai Kerajaan atau pelanggan), kakitangan tidak boleh:
i) Menawarkan, berjanji atau membuat sebarang percubaan untuk mempengaruhi keputusan seseorang secara tidak jujur dengan secara langsung atau tidak langsung menawarkan atau membuat janji pembayaran rasuah, secara tunai atau barangan;
ii) Terlibat dalam sebarang perbincangan mengenai perniagaan atau peluang pekerjaan untuk faedah mereka atau faedah pihak luar;
iii) Jika tidak menyalahgunakan membuat keputusan dan kuasa yang diwakilkan lain yang diberikan oleh Pengurusan Tertinggi untuk mendapatkan hasil yang tidak sah yang akan menguntungkan diri mereka sendiri dan/atau Kumpulan PNMB; dan
iv) Memberi pengaruh yang tidak wajar untuk mendapatkan faedah peribadi daripada mereka.
13.5 Semua Ketua Jabatan mempunyai tanggungjawab tertentu untuk memastikan keperluan ABMS diguna pakai dan dipatuhi dalam jabatan atau fungsi mereka dan untuk memantau pematuhan dasar. Mereka juga mesti memastikan kakitangan bawahan mereka dalam 'Jawatan Terdedah' menghadiri latihan yang berkaitan.
SEKSYEN 14.0 PERCANGGAHAN KEPENTINGAN
14.1 Konflik kepentingan timbul dalam situasi di mana terdapat kepentingan peribadi yang boleh dianggap mempunyai potensi gangguan terhadap objektiviti dalam melaksanakan tugas atau melaksanakan pertimbangan bagi pihak Kumpulan PNMB. Semua kakitangan harus mengelak atau menangani situasi di mana kepentingan peribadi boleh bercanggah dengan kewajipan atau tugas. Kakitangan tidak boleh menggunakan kedudukan mereka, waktu bekerja rasmi, sumber dan aset Kumpulan PNMB, atau maklumat yang tersedia untuk mereka untuk kepentingan peribadi atau merugikan Kumpulan PNMB.
14.2 Dalam situasi di mana berhadapan dengan konflik sedemikian, kakitangan dikehendaki mengisytiharkan perkara itu seperti dalam Buku Panduan Pekerja dan melengkapkan Borang Pendedahan Konflik Kepentingan.
SEKSYEN 15.0 AKUAN KAKITANGAN
15.1 Semua kakitangan hendaklah memperakui secara bertulis bahawa mereka telah membaca, memahami dan akan mematuhi dasar ini. Salinan pengisytiharan ini hendaklah didokumenkan dan disimpan oleh Jabatan Modal Insan sepanjang tempoh penggajian kakitangan. Borang Pengisytiharan Kakitangan seperti di Lampiran A dalam Polisi ini.
15.2 Dalam keadaan tingkah laku yang mencurigakan, dakwaan dan/atau penyiasatan yang berkaitan dengan rasuah atau rasuah, Jabatan RMCIA dan Jabatan Modal Insan berhak untuk meminta maklumat mengenai aset yang dimiliki oleh kakitangan yang difikirkan perlu.
SEKSYEN 16.0 FUNGSI PEMATUHAN ANTARA RASUAH & RASUAH
16.1 Kumpulan PNMB hendaklah mewujudkan dan mengekalkan fungsi pematuhan anti-rasuah dan rasuah dalam Jabatan RMCIA iaitu Unit Integriti untuk menyelia reka bentuk, pelaksanaan dan pengurusan ABMS.
16.2 Unit Integriti hendaklah melaksanakan fungsi di bawah dalam struktur Kumpulan PNMB, dilengkapi untuk bertindak secara berkesan terhadap rasuah dan rasuah:
i) Memberi nasihat dan bimbingan kepada kakitangan mengenai ABMS dan isu-isu yang berkaitan dengan rasuah dan rasuah;
ii) Mengambil langkah yang sewajarnya untuk memastikan pemantauan, pengukuran, analisis dan penilaian yang mencukupi bagi ABMS dilaksanakan;
iii) Melaporkan prestasi ABMS kepada Pengurusan secara berkala; dan
iv) Mengkaji semula kesesuaian Dasar ABC ini dari semasa ke semasa, dengan mengambil kira perkembangan berkaitan dalam badan perundangan serta industri yang berkembang dan piawaian antarabangsa.
16.3 Sumber yang sesuai hendaklah disediakan untuk operasi berkesan ABMS dan Unit Integriti dianggotai oleh orang yang mempunyai kecekapan, status, kuasa dan kebebasan yang sesuai.
16.4 Kumpulan PNMB hendaklah menjalankan penilaian risiko secara berkala untuk mengenal pasti risiko rasuah dan rasuah yang menjejaskan perniagaan, menetapkan objektif anti-rasuah dan rasuah dan menilai keberkesanan kawalan dalam mencapai objektif tersebut.
SEKSYEN 17.0 KESEDARAN DAN LATIHAN
17.1 Kumpulan PNMB hendaklah menjalankan program kesedaran untuk semua kakitangannya mengenai kedudukan Syarikat berkenaan anti-rasuah dan rasuah, integriti dan etika.
17.2 Latihan hendaklah disediakan secara berkala, mengikut tahap rasuah dan risiko rasuah yang berkaitan dengan jawatan. Latihan hendaklah diberikan kepada kakitangan yang:
i) Baru dalam Kumpulan PNMB;
ii) Dinaikkan pangkat atau ditukarkan untuk mendedahkan jawatan.
17.3 Jabatan Modal Insan hendaklah menyimpan rekod untuk mengenal pasti kakitangan yang telah menerima latihan, dan menghasilkan, berkomunikasi dan mengemaskini jadual latihan bersama Unit Integriti.
17.4 Rakan sekutu perniagaan yang bertindak bagi pihak Kumpulan PNMB juga hendaklah menjalani latihan yang sesuai, di mana penilaian risiko rasuah dan rasuah mengenal pasti mereka sebagai menimbulkan risiko rasuah dan rasuah yang lebih kecil kepada Kumpulan PNMB.
SEKSYEN 18.0 PELAPORAN PELANGGARAN DASAR
18.1 Saluran pelaporan yang sesuai hendaklah diwujudkan dan dikekalkan untuk menerima maklumat mengenai pelanggaran dasar ini, dan perkara-perkara integriti lain yang disediakan dengan suci hati oleh kakitangan dan/atau pihak luar.
18.2 Kakitangan yang semasa menjalankan aktiviti mereka yang berkaitan dengan pekerjaan mereka di Kumpulan PNMB, menghadapi pelanggaran sebenar atau disyaki terhadap dasar ini dikehendaki melaporkan kebimbangan mereka menggunakan saluran pelaporan yang dinyatakan dalam “Dasar Pendedahan Maklumat”.
18.3 Laporan yang dibuat dengan suci hati, sama ada secara tanpa nama atau sebaliknya, hendaklah ditangani dengan segera dan tanpa menimbulkan rasa takut akan tindakan balas tanpa mengira hasil daripada sebarang penyiasatan.
18.4 Tindakan balas dalam sebarang bentuk terhadap kakitangan di mana orang itu telah, dengan suci hati, melaporkan pelanggaran atau kemungkinan pelanggaran Polisi ini adalah dilarang sama sekali. Mana-mana kakitangan yang didapati dengan sengaja bertindak terhadap kepentingan seseorang yang dengan suci hati melaporkan pelanggaran atau kemungkinan pelanggaran Polisi ini akan tertakluk kepada prosiding tatatertib termasuk penurunan pangkat, penggantungan kerja, pemecatan atau tindakan lain (termasuk tindakan undang-undang) yang mungkin dilakukan oleh Kumpulan PNMB.
SEKSYEN 19.0 AUDIT PEMATUHAN & SANCTION (PERSETUJUAN/ MEMBENARKAN)
19.1 Audit berkala hendaklah dijalankan untuk memastikan pematuhan dengan Polisi ini. Audit tersebut boleh dijalankan secara dalaman oleh Kumpulan PNMB atau oleh pihak luar. Dokumentasi audit hendaklah merangkumi pelan tindakan peningkatan prestasi.
19.2 Ketidakpatuhan yang dikenal pasti melalui pengesahan atau dikenal pasti melalui penilaian risiko lain yang dijalankan hendaklah dilaporkan kepada Pengurusan.
SEKSYEN 20.0 SANKSI ATAS KETIDAKPATUHAN
20.1 Ketidakpatuhan seperti yang dikenal pasti oleh audit dan mana-mana bidang risiko yang dikenal pasti melalui ini dan cara lain hendaklah dilaporkan kepada Pengurusan dengan segera mengikut tahap risiko yang dikenal pasti.
20.2 Kumpulan PNMB menganggap rasuah dan perbuatan rasuah sebagai perkara yang serius dan akan mengenakan penalti sekiranya berlaku ketidakpatuhan kepada polisi ini. Bagi kakitangan Kumpulan PNMB, ketidakpatuhan boleh membawa kepada tindakan tatatertib, sehingga dan termasuk pemberhentian pekerjaan.
20.3 Bagi pihak luar, ketidakpatuhan boleh membawa kepada penalti termasuk penamatan kontrak. Tindakan undang-undang selanjutnya juga boleh diambil jika kepentingan Kumpulan PNMB telah dirugikan oleh keputusan ketidakpatuhan oleh individu dan organisasi.
SEKSYEN 21.0 PENAMBAHBAIKAN BERTERUSAN
21.1 Kumpulan PNMB komited untuk terus menambah baik dasar dan prosedurnya yang berkaitan dengan anti-rasuah dan rasuah, serta memenuhi keperluan yang ditetapkan dalam ISO 37001:2016.
21.2 Sebarang kebimbangan untuk menambah baik ABMS boleh disalurkan kepada Unit Integriti. Oleh itu, Unit Integriti boleh berusaha untuk membangunkan langkah-langkah integriti selanjutnya dan memperakui prosedur anti-rasuah Kumpulan PNMB sebagai mencukupi di mana pensijilan tersedia.
21.3 Kumpulan PNMB hendaklah memantau rejim perundangan dan kawal selia di mana ia beroperasi dan sebarang perubahan kepada persekitaran perniagaan dan risiko Kumpulan PNMB dan mengenal pasti peluang untuk penambahbaikan ABMS. Laporan hendaklah dikemukakan kepada pihak Pengurusan secara berkala untuk tindakan sewajarnya diambil.
21.4 Penilaian tetap ABMS perlu dijalankan untuk memastikan skop, dasar, prosedur dan kawalannya sepadan dengan risiko rasuah dan rasuah yang dihadapi oleh Kumpulan PNMB.
21.5 Kumpulan PNMB berusaha untuk memberi kesan kepada persekitaran perniagaan di mana ia beroperasi. Ini termasuk memperluaskan Program Integritinya kepada rakan perniagaan tidak terkawal seperti pembekal dan kontraktor, berusaha untuk bekerjasama dengan syarikat yang mempunyai komitmen yang sama dan menyokong inisiatif dalam sektor swasta dan awam yang berkemungkinan meningkatkan integriti persekitaran operasinya.
SEKSYEN 22.0 PENGECUALIAN
Sebarang penyelewengan atau penepian daripada Polisi ini mesti diluluskan sama ada oleh Pengarah Urusan atau Lembaga Pengarah.