Tatakelakuan Perniagaan

SEKSYEN 1.0 KOMITMEN KUMPULAN PNMB

Kumpulan PNMB dan anak syarikatnya (“Kumpulan PNMB”) ingin mengekalkan reputasi integriti selaras dengan tanggungjawab dan kedudukannya. Selaras dengan komitmen ini, ia memerlukan semua Pengarah dan pekerja (secara kolektif “Kakitangan”) mematuhi standard perniagaan beretika tertinggi — kejujuran, integriti serta menerapkan nilai ini dalam semua aspek perniagaan dan amalan profesional.

BAHAGIAN 2.0 OBJEKTIF

Tatakelakuan Perniagaan (“Kod Perniagaan”) hendaklah berfungsi sebagai panduan tentang piawaian tingkah laku yang diharapkan oleh semua kakitangan dan Rakan Niaga yang berkenaan. Piawaian tingkah laku diperoleh daripada Prinsip Perniagaan Kumpulan PNMB.

BAHAGIAN 3.0 SKOP

Kod Perniagaan terpakai kepada semua kakitangan. Ini termasuk pekerja yang dipinjamkan untuk menyertai usaha niaga, sekutu atau syarikat bersekutu. Kami mengharapkan dan menggalakkan semua Rakan Niaga untuk beroperasi mengikut prinsip dalam Kod Perniagaan ini. Rakan Niaga digalakkan untuk mengamalkan prinsip dan piawaian tingkah laku yang serupa.

Kod Perniagaan ini mengandungi keperluan am yang terpakai kepada semua Rakan Niaga Kumpulan PNMB. Rakan Niaga Tertentu mungkin mengandungi peruntukan yang lebih khusus yang menangani beberapa isu yang sama ini. Tiada apa-apa dalam Kod Perniagaan ini bertujuan untuk menggantikan mana-mana peruntukan yang lebih khusus dalam kontrak tertentu dan setakat, terdapat apa-apa percanggahan antara Kod Perniagaan ini dan mana-mana peruntukan lain kontrak tertentu, peruntukan lain akan mengawal.

SEKSYEN 4.0 PRINSIP PERNIAGAAN

Melalui penerimaan mana-mana Urus Niaga Perniagaan dengan mana-mana syarikat di bawah Kumpulan PNMB, Rakan Niaga dijangka memegang teguh lapan (8) prinsip yang terkandung dalam Kod Perniagaan ini dalam setiap aspek perniagaan mereka.

4.1 Kod Etika
Kumpulan PNMB berdedikasi untuk mentadbir hubungan perniagaannya untuk dikendalikan dengan standard profesional dan etika tertinggi. Kami mengharapkan semua Rakan Niaga untuk mematuhi semua undang-undang dan peraturan mengenai anti-rasuah, rasuah dan amalan terlarang. Semua Urus Niaga hendaklah dilaksanakan secara telus dan mesti dijalankan dengan jujur, integriti dan saksama.

4.2 Konflik Kepentingan
Konflik kepentingan mungkin timbul apabila Rakan Niaga mempunyai kepentingan profesional atau peribadi yang bersaing semasa menjalankan Urus Niaga. Semua Rakan Niaga mesti mengelakkan sebarang Konflik Kepentingan dalam kerja mereka dengan Kumpulan PNMB. Rakan Niaga juga harus memastikan bahawa semua sub-kontraktor mengelakkan situasi sedemikian.
Mana-mana Rakan Niaga yang mengesyaki Konflik Kepentingan yang sebenar, berpotensi atau dilihat mesti mendedahkan situasi tersebut dengan segera secara bertulis melalui e-mel kepada [email protected].

4.3 Kerahsiaan
Rakan Niaga dijangka menjalankan semua perolehan dan perhubungan perniagaan dengan integriti, rasa hormat dan amanah.
Rakan Niaga dijangka sentiasa melindungi kerahsiaan maklumat dan tidak mempunyai hak untuk menggunakan mana-mana harta intelek atau maklumat proprietari lain kepunyaan Kumpulan PNMB tanpa kebenaran bertulis terlebih dahulu.

4.4 Amalan Persaingan
Semua Rakan Niaga mesti menghormati komitmen kontrak mereka kepada Kumpulan PNMB. Rakan Niaga tidak boleh bersekongkol dengan petender, pengedar, pembekal atau kontraktor lain, atau terlibat dalam sebarang bentuk tingkah laku anti-persaingan lain.

4.5 Polisi Tiada Hadiah
Kumpulan PNMB komited untuk menjalankan perniagaan kami dengan standard integriti dan tadbir urus yang baik. Polisi Tanpa Hadiah kami bertujuan untuk mengelakkan konflik kepentingan dan menunjukkan komitmen Kumpulan PNMB untuk memberikan layanan yang sama rata kepada semua individu atau organisasi yang kami hubungi untuk perniagaan kami. Dalam hal ini, kakitangan Kumpulan PNMB tidak boleh meminta atau menerima sebarang hadiah daripada Rakan Niaga semasa atau berpotensi sama ada secara langsung atau tidak langsung yang boleh mempengaruhi pertimbangan pekerja dalam proses membuat keputusan atau meletakkan kakitangan dalam kedudukan konflik.

Semua Rakan Niaga harus mengelak sama ada secara langsung atau tidak langsung, berjanji, menawarkan atau memberi apa-apa rasuah atau kelebihan yang tidak wajar (sama ada kewangan atau sebaliknya) kepada mana-mana orang dalam Kumpulan PNMB, atau mana-mana orang lain yang mewakili mana-mana syarikat atau syarikat bersekutu di bawah Kumpulan PNMB sebagai dorongan, insentif, ganjaran, hadiah atau bonus semasa Urus Niaga (s).

4.6 Pendedahan Maklumat
Semua Rakan Niaga dijangka mendedahkan maklumat mengenai aktiviti perniagaan, struktur, keadaan kewangan dan prestasinya mengikut peraturan yang terpakai dan amalan industri yang lazim. Pemalsuan rekod atau salah nyata keadaan atau amalan dalam rantaian bekalan adalah tidak boleh diterima.

4.7 Penyimpanan Rekod
Rakan Niaga digalakkan untuk mengekalkan kawalan dalaman dan prosedur yang mencukupi untuk memastikan semua urus niaga dengan Kumpulan PNMB direkodkan dengan tepat dan dilaporkan dalam buku dan rekodnya untuk menggambarkan aktiviti yang berkaitan dengannya seperti tujuan setiap urus niaga dan kepada siapa transaksi itu dibuat atau daripada siapa ia diterima.
Kumpulan PNMB mengharapkan Rakan Niaganya untuk:
i) Mengekalkan integriti maklumat yang diberikan kepada Kumpulan PNMB pada setiap masa.
ii) Memberi maklum balas dengan segera kepada pertanyaan daripada wakil sah Kumpulan PNMB mengenai pelaksanaan dan pematuhan kepada Tatakelakuan Perniagaan.
iii) Bekerjasama sepenuhnya, menyediakan akses dan membenarkan untuk melawat dan mengaudit dokumen, kakitangan dan kemudahan yang berkaitan, atas permintaan daripada Kumpulan PNMB.
iv) Laporkan/kemas kini sebarang perubahan dalam keadaan dan butiran Rakan Niaga yang mungkin memberi kesan kepada Kumpulan PNMB atau Urus Niaga.

4.8 Pemberitahuan
Rakan Niaga yang percaya bahawa kakitangan, atau sesiapa sahaja bertindak bagi pihak Kumpulan PNMB, telah terlibat dalam kelakuan yang menyalahi undang-undang atau sebaliknya, harus melaporkan perkara itu kepada syarikat. Rakan Niaga boleh menghubungi Ketua Jabatan Pengurusan Risiko, Pematuhan, Integriti & Audit di talian 03-9236 6888 atau e-mel kepada [email protected]. Hubungan Rakan Niaga dengan Kumpulan PNMB tidak akan terjejas oleh laporan jujur tentang kemungkinan salah laku.

SEKSYEN 5.0 PELAKSANAAN PAKAT INTEGRITI

Tatakelakuan Perniagaan menggalakkan operasi bersih untuk kedua-dua Kumpulan PNMB dan Rakan Niaga semasa pelaksanaan kontrak. Pelaksanaan Pakatan Integriti juga membuahkan faedah lain seperti ketelusan yang lebih besar dalam kontrak dan peningkatan keyakinan dan kepercayaan orang ramai.

Pakatan Integriti mesti ditandatangani oleh semua Rakan Niaga Kumpulan PNMB semasa proses pendaftaran vendor dan penyerahan tender.

ms_MYMalay
Tatal ke Atas