SEKSYEN 1.0 PENYATA DASAR
Percetakan Nasional Malaysia Berhad (Kumpulan PNMB) komited kepada standard integriti, keterbukaan dan akauntabiliti tertinggi dalam pengendalian perniagaan dan operasinya. Ia berhasrat untuk menjalankan urusannya secara beretika, bertanggungjawab dan telus.
Menyedari nilai-nilai yang dinyatakan di atas, Kumpulan PNMB menyediakan ruang untuk semua kakitangan PNMB dan orang awam untuk mendedahkan sebarang kelakuan tidak wajar dalam Syarikat.
BAHAGIAN 2.0 OBJEKTIF
Dasar ini adalah untuk menggalakkan dan menyediakan ruang kepada semua kakitangan, pelanggan dan vendor untuk mendedahkan sebarang kelakuan tidak wajar mengikut prosedur seperti yang diperuntukkan di bawah polisi ini dan untuk memberi perlindungan kepada kakitangan PNMB dan orang awam yang melaporkan dakwaan tersebut.
BAHAGIAN 3.0 SKOP
3.1 Pendedahan sulit boleh dibuat melalui Saluran Pemberitahuan dalam Kumpulan PNMB seperti yang dinyatakan dalam Polisi ini atau kepada pihak berkuasa kawal selia atau agensi penguatkuasaan yang berkaitan. Pendedahan kepada pihak berkuasa kawal selia atau agensi penguatkuasaan akan dikawal oleh Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 atau akta yang berkaitan, mengikut mana yang berkenaan. Peruntukan dalam Polisi ini hanya berkaitan dengan pendedahan yang dibuat melalui saluran pemberi maklumat dalam Kumpulan PNMB.
3.2 Sekiranya kakitangan PNMB tidak pasti sama ada tindakan atau peninggalan tertentu merupakan kelakuan tidak wajar di bawah Polisi ini, kakitangan digalakkan untuk mendapatkan nasihat atau bimbingan daripada Ketua Jabatan Pengurusan Risiko, Pematuhan, Integriti & Audit.
BAHAGIAN 4.0 KEBOLEHAKAIAN
Polisi ini terpakai kepada semua Pengarah dan kakitangan Kumpulan PNMB (secara kolektif dirujuk sebagai “Kakitangan”). Adalah juga diharapkan bahawa semua pembida, rakan kongsi perniagaan, kontraktor, perunding, rakan perniagaan atau penyedia perkhidmatan lain termasuk pekerja, kontraktor, ejen dan entiti berkaitan mereka yang menyediakan barangan dan/atau perkhidmatan kepada Kumpulan PNMB, mematuhi bahagian berkaitan Polisi Pendedahan Maklumat ini apabila melaksanakan kerja atau perkhidmatan tersebut.
SEKSYEN 5.0 HAD
Polisi ini, walau bagaimanapun, tidak meliputi sebarang isu, aduan atau kebimbangan kepada:
a) Perkara yang remeh atau remeh; dan
b) Perkara yang didorong oleh niat jahat.
Jika aduan itu adalah rungutan dan bukan Kelakuan Tidak Wajar, Polisi dan Prosedur Aduan dalam Buku Panduan Pekerja Syarikat atau Anak Syarikat masing-masing akan digunakan. Untuk Kelakuan Tidak Wajar yang berkaitan dengan gangguan seksual, Polisi Gangguan Seksual Syarikat atau Subsidiari masing-masing hendaklah digunakan.
SEKSYEN 6.0 PROSEDUR PELAKSANAAN
6.1 Setiap aduan, laporan atau maklumat boleh disalurkan melalui surat, e-mel, telefon atau pertemuan bersemuka. Perjumpaan dengan pengadu perlu dibuat untuk memastikan kredibiliti dan kesahihan maklumat yang diterima.
6.2. Saluran Whistleblowing yang tersedia termasuk yang berikut:
i) E-mel laporan kepada [email protected]; atau
ii) Untuk mengemukakan surat bertulis kepada Tradewinds Group (M) Sdn. Bhd. (TGM)
Perhatian kepada:
Saluran Majlis Pemberi Maklumat
Tradewinds Group (M) Sdn. Bhd.
Tingkat 4A, No. 88 Jalan Perdana,
Taman Tasik Perdana,
50480 Kuala Lumpur.
(Sila rujuk Lampiran A – Borang Pemberitahuan)
6.3 Pendedahan hendaklah termasuk:
i) Nama beliau dalam borang, kerana pendedahan yang dinyatakan tanpa nama adalah kurang boleh dipercayai, tetapi akan tetap dipertimbangkan.
ii) Penerangan tentang kelakuan tidak wajar dan orang/pihak yang terlibat.
iii) Latar belakang kejadian, termasuk tarikh dan lokasi kejadian yang berkaitan.
iv) Bagaimana kelakuan tidak wajar dikesan.
v) Sebab mengapa Pemberi Maklumat amat mengambil berat tentang perkara ini (cth ia boleh mengakibatkan kehilangan aset/dana Kumpulan).
vi) Butiran atau pengeluaran bukti dokumentari dan saksi, jika ada.
6.4 Menjadi tugas Pasukan Penyiasat untuk menilai, menyiasat dan melaporkan aduan kepada Pengurusan dan mengesyorkan tindakan dengan segera dan adil.
6.5 Pemberi Maklumat tidak boleh:
i) Hubungi kakitangan yang disyaki untuk menentukan fakta atau menuntut pengembalian; dan
ii) Bincangkan kes, fakta, syak wasangka atau dakwaan dengan sesiapa kecuali dengan Pasukan Penyiasat.
SEKSYEN 7.0 TRADEWINDS GROUP (M) SDN BHD's WHISTLEBLOWING COUNCIL
Tradewinds Group (M) Sdn Bhd (''TGM'')'s Whistleblowing Council (“WB Council”) sebagai sebahagian daripada usaha TGM untuk memastikan akauntabiliti dan ketelusan terhadap laporan pemberi maklumat mengenai kelakuan tidak wajar yang didedahkan oleh pekerja, pemegang kepentingan dan rakan kongsi perniagaan.
Tanggungjawab Majlis WB meliputi syarikat berikut:
a) TGM;
b) Tradewinds Plantation Berhad;
c) Padiberas Nasional Berhad;
d) Central Sugars Refinery Sdn Bhd
e) Tradewinds Corporation Berhad, dan
f) Anak syarikat milik penuh TGM yang lain.
Syarikat dalam butiran (b), (c), (d), (e) dan (f) secara kolektif dirujuk sebagai "Syarikat-subsidiari".
SEKSYEN 8.0 PERLINDUNGAN KEPADA PEMBICARA
8.1 Pemberi maklumat yang merupakan kakitangan Kumpulan PNMB akan dilindungi daripada sebarang tindakan balas akibat langsung daripada pendedahan tertakluk kepada syarat yang dipenuhi seperti dalam perkara 8.3. ('Pembalasan' bermaksud tindakan tatatertib, penurunan pangkat, penggantungan kerja, penamatan pekerjaan atau perkhidmatan atau sebarang tindakan balas dendam yang lain). Jika salah laku yang didakwa tidak dibuktikan kemudiannya, Pemberi Maklumat juga akan dilindungi daripada tindakan balas tertakluk kepada syarat yang dipenuhi seperti dalam perkara 8.3.
8.2 Pembekal dan vendor Kumpulan PNMB dan orang awam yang menjadi Pemberi Maklumat juga akan dilindungi oleh Kumpulan PNMB mengenai identitinya tertakluk kepada syarat-syarat yang dipenuhi seperti dalam perkara 8.3.
8.3 Perlindungan kepada Pemberi Maklumat akan diberikan oleh Kumpulan PNMB hanya apabila Pemberi Maklumat memenuhi semua syarat berikut:
i) Pendedahan dilakukan dengan suci hati dan tidak remeh atau menyusahkan atau tidak dibuat dengan niat jahat atau motif tersembunyi.
ii) Pemberi maklumat telah mendedahkan identiti dan butiran hubungannya.
iii) Pemberi Maklumat tidak memaklumkan pendedahan tersebut kepada mana-mana pihak lain yang tidak berkaitan dengan pendedahan tersebut.
iv) Pendedahan yang dibuat bukan untuk kepentingan atau kepentingan peribadi.
8.4 Kakitangan yang membuat dakwaan atau laporan yang terbukti telah dibuat tanpa niat baik akan dikenakan tindakan tatatertib (yang mungkin termasuk pemberhentian pekerjaan). Dalam kes pelanggan, pembekal, subkontraktor atau perunding, kesinambungan hubungan perniagaan hendaklah dikaji semula.
8.5 Sebarang bentuk tindakan balas yang dilakukan oleh kakitangan terhadap mana-mana Pemberi Maklumat kerana melaporkan penyelewengan dengan suci hati adalah dilarang dan dianggap melanggar Polisi dan Prosedur Syarikat. Dalam kes sedemikian, tindakan tatatertib hendaklah diambil terhadap kakitangan tersebut. Tindakan tatatertib mungkin termasuk pemberhentian.
8.6 Kakitangan yang menganggap bahawa mereka telah menjadi mangsa tindakan balas kerana melaporkan penyelewengan atau mempunyai sebab yang kukuh untuk mempercayai atau takut bahawa mereka terdedah kepada risiko tindakan balas akibat daripada melaporkan ketidakteraturan mereka hendaklah melaporkan perkara itu kepada Ketua Jabatan Pengurusan Risiko, Pematuhan, Integriti & Audit dan meminta agar langkah perlindungan diambil. Perlindungan terhadap tindakan balas hendaklah diberikan kepada mana-mana pihak lain yang berkaitan dengan kakitangan.
BAHAGIAN 9.0 KOMUNIKASI & PEMBERITAHUAN
9.1 Semasa peringkat penyiasatan, maklumat mengenai kes hendaklah dihadkan hanya kepada mereka yang perlu mengetahui perkara itu, iaitu berdasarkan keperluan untuk mengetahui. Jika perlu, Pasukan Pemasaran & Komunikasi hendaklah diikat untuk menyediakan kenyataan yang sesuai untuk dikeluarkan kepada umum.
9.2 Kakitangan yang terlibat hendaklah diingatkan supaya menjaga kerahsiaan perkara tersebut.
9.3 Pengumuman yang diperlukan seperti yang dikehendaki oleh pihak berkuasa kawal selia hendaklah dibuat dengan sewajarnya selaras dengan keperluan pendedahan peraturan yang berkaitan.
9.4 Setelah selesai proses dan prosedur pemberi maklumat, pemberi maklumat akan diberi keistimewaan untuk dimaklumkan tentang hasil pendedahan.